Weboldalunk használatával jóváhagyja a cookie-k használatát a Cookie-kkal kapcsolatos irányelv értelmében.

A Waldorf intézményekben mindig ünnep van - ünnepkörök az év során

A Waldorf intézményekben mindig ünnep van - ünnepkörök az év során

A Waldorf intézményekben mindig van mit ünnepelni. Ezekben az intézményekben, amikor megnézzük a tanév rendjét olyan, mintha egy teljesen új világba csöppentünk volna. A hagyományos oktatási intézményektől eltérően ezekben az iskolákban nem csak hagyományos ünnepekkel találkozhatnak a szülők és a gyerekek.

Az ünnepek az emberek életében mindig is nagy szerepet játszottak a történelem során. Minden nép, ország vagy népcsoport szokásai között találkozhatunk bőven ünnepekkel, ünnepléssel. Egyes események nagyobb figyelmet kaptak a történelem során (pl.: Szentivánéj), mások azonban kevésbé ismertek. A Waldorf pedagógia igyekszik a gyerekekkel megismertetni a különböző ünnepeket életkoruk és az ünnep tematikája alapján. Rengeteg ünnep és ünnepkör kapcsolódik a természet változásaihoz, főként a mi éghajlatunkon. A Waldorf intézményekben minden évszak kezdetéhez kapcsolnak egy-egy ünnepet.

Az ősz beköszöntével az intézményekben a Szent Mihály napot ünneplik, így a gyerekek már a tanév kezdetétől kezdve készülhetnek erre az eseményre. Ez jellemzően egy bátorságpróba, melyet természetesen más körülmények között rendeznek meg az iskolákban és az óvodákban. Az óvodások számára egy egészen egyszerű próbáról van csak szó, amelyet labirintus/ismeretlen akadálypálya formájában teremthetnek meg, melyben “nehéz” és nem várt akadályokat kell legyőzni a gyerekeknek, hogy bizonyítani tudják rátermettségüket, bátorságukat. Az alsó tagozat során gyakran vonnak a feladatokba valamilyen mesét, ami kapcsolódik a tanmenethez. Többségében ezeket a próbákat a természetben kell a gyerekeknek teljesíteni, a feladatok végén a főpróbával. A teljesítés során a gyerekek beleélik magukat teljesen a szerepükbe, mely során lehetnek például bátor vitézek, akik a sárkányt készülnek legyőzni. A bátorságpróbák végén jellemzően egy apró ajándékot kapnak a rátermett küzdők, mely emlékezteti őket a későbbiekben is az átélt kalandokra. A feladatok összeállítása során előtérbe kerül a természetközelség, valamint a bátorságon túl a kitartás is. A felső tagozatos diákokat már nehezebb kihívások elé is lehet állítani, gyakran egy meséből vett jelenetet játszatnak velük újra, amely lehet tárgyak megszerzése is akár. Szent Mihályról tudni kell, hogy nem csak a bátorság jellemzi, azonban gyakran mérleggel a kezében is ábrázolják, ennek szintén jelentősége van az ünnep során. A gyerekek jócselekedeteit gyakran pici fehér kavicsok jelképezik, melyeket egy mérleg egyik serpenyőjébe helyeznek, majd később az osztályteremben fejezik be az ünneplést.

A Szent Mihály napot követi a Szent Márton nap. A Waldorf szellemiségre jellemző, hogy a dolgok valódi, belső tartalmát keresi, igaz ez ugyanúgy a hagyományokra is. A hagyomány egyik ismert motívuma a lámpás felvonulás, nincs ez másként a Waldorf intézmények ünnepkörében sem, azonban a meseelemeket itt sem felejthetjük ki. Az óvodások a lámpásokat az erdőbe viszik ki az ott lakó törpéknek a kisiskolásokkal együtt. A nagyobbak eközben Szent Márton játékot tartanak, amely elmeséli Szent Márton történetét. A szülők szerves részei az iskola mindennapjainak, erre az ünnepre kalácsot/kenyeret sütnek a gyerekeknek, amit a későbbiekben elosztanak a társaikkal.

A Márton nap után hamarosan következik az adventi időszak, melyben fontos szerepe van a családoknak a karácsonyi készülődés terén. Gyakran rendeznek egy úgynevezett Adventi bazárt, ahol többnyire a szülők által készített kézműves termékeket lehet vásárolni. A bazár végén meggyújtják az első adventi gyertyát, innentől veszi kezdetét az adventi várakozás, készülődés.

Advent elején elérkezik Szent Miklós az óvodába és az első két osztályba, kék színű palástban, történeteket mesélve a gyerekeknek a jócselekedetek fontosságáról. Szent Miklós érkezését követően megrendezik az Adventi kert rendezvényt, mely során a gyerekek egy fényspiráli úton keresztül jutnak el a középső fényig, majd meggyújtják az általuk hozott kisebb gyertyákat. Az adventi időszakban nagyon fontos a fény jelenléte, azon kívül, hogy rendkívül látványos a gyerekek számára, belső értékekkel is bír. Maga a “szertartás” ünnepélyessége segít a gyerekeknek megérteni, hogy a fény közös, mindenki számára megtalálható, osztozhatnak rajta.

Karácsony idején az iskolában nem állítanak karácsonyfát, hiszen minden gyerek a saját családjával tölti ezt az ünnepet, azonban maga az intézmény segít ráhangolódni a közelgő ünnepekre. A készülődés során a diákok előadhatnak darabokat, jeleneteket, ezáltal megismerhetik részletesen a karácsony történetét, eredetét.

Az újév első fontos ünnepköre az óvodások és iskolások számára a Húsvét. Ezen belül a gyerekek számára talán az egyik legnagyobb jelentőséggel bíró esemény ebben az időszakban a farsang, amely a gyerekek számára ugyan szórakozás, a szülők számára azonban a jelmezek végeláthatatlan variációja komoly fejtörést tud okozni. A Waldorfos óvodák ilyenkor segítséget nyújtanak a tanácstalan szülők számára, ugyanis egy-egy mesejelenetet adnak meg a farsang tematikájának, így keretet biztosítanak a jelmezek számára. Egy-egy meséből kiemelt hercegnős tematika lehetőséget biztosít, hogy minden lány királylány, boszorkány lehessen, a fiúk pedig hercegek, varázslók vagy vitéznek is öltözhetnek például.  Az iskolán belül osztályonként eltérhet a jelmezek tematikája. A tematikák között megtalálható, a mesejelenet, fabula, vásári jelenet, lovagtörténet, dramatizált népmese, középkori vásár, reneszánsz tánc és a keringő is. A tematikák szervesen kapcsolódnak az adott osztályok éves tanmenetébe.

A farsang szerves része a húsvétvárás is, mely során a tanteremben megtalálható évszakasztalon figyelhetik a gyerekek a tavasz közeledtét. A felső tagozatosok készülhetnek színdarabbal is erre az időszakra. A tavaszi szünet után az osztályban a gyerekek tojásokkal feldíszített faágak várják az évszakasztalon, Húsvét vasárnaptól kezdve naponta eggyel több tojással. A Menybemenetel ünnepén a tojások aranyszínben játszanak az ágakon.

Összességében elmondhatjuk, hogy képtelenség lenne e cikk keretein belül részletesen bemutatni minden ünnepkört és annak hagyományait. A Waldorf pedagógia segítséget nyújt a gyerekek számára a felkészülésre, ünnepvárásra, azok megélésére és megértésére, a mindennapjaik részévé teszi azokat, a diákok és óvodások pedig várakozással tekinthetnek a tanévre, hiszen a Waldorfban mindig van mit ünnepelni.

Tartalomhoz tartozó címkék: Waldorf Ünnepek