A kreativitás a szenvedélyünk| Ingyenes kiszállítás 15.000 Ft felett

A kreativitás a szenvedélyünk| Ingyenes kiszállítás 15.000 Ft felett

Blog

A környezettudatosság, mint divat?

2021.12.16 15:51
A környezettudatosság, mint divat?

Napjainkban igen égető probléma lett a környezetszennyezés, erre irányultam több mozgalom indult térhódító útjára. A kezdeményezések egyik fele informatív, adaptálható sokak életébe, alternatív megoldásokat kínál élethelyzetekre, használati tárgyakra, szokásokra, a másik fele leginkább “divatirányzat”.

Fontos tisztázni már az elején, hogy mit is jelent a Zero waste. A zero waste, vagy magyarra fordítva “hulladékmentes” kifejezés egyre felkapottabb lett az elmúlt évek során, mára már pedig szinte mindenki találkozott a fogalommal. De mi is ennek a nagy divatirányzatnak az alapja, miért kapták fel ennyien ezt az életmódot és az ehhez társuló termékeket és robbant be a köztudatba ez a láthatóan nehézkes magyar jelentéssel bíró kifejezés? Ezekre a kérdésekre szeretnék választ adni.

Először is fontos megjegyezni, hogy a hulladék, amióta ember az ember, jelen volt az életünkben valamilyen formában. Egyre több helyről hallottuk az elmúlt évtizedek során, hogy baj van, baj lesz, mert tönkre fog menni a föld a mértéktelen fogyasztás következtében. A zero waste mozgalom erre a problémára jött létre, egy rendkívül egyszerű és kézzelfogható, azonban sok esetben nehezen kivitelezhető megoldásként. A probléma adott volt, rengeteg az egyszer használatos termék, ami temérdek újrahasznosításra alkalmatlan hulladékot szül, amelyből következik a környezetszennyezés és így tovább. A hulladékmentes mozgalom válasza a környezetszennyezésre és a hulladékok nem megfelelő újrahasznosítási folyamatára azt a megoldást adta válaszul, hogy akkor ne termeljünk szemetet. Egyszerűen hangzik igaz? Az elképzelés kézenfekvő volt, a megvalósítás azonban a legtöbb háztartás életében azonban már nem ilyen egyszerű. Létrejöttek zero waste termékek, boltok, éttermek, gyakorlatilag a mindennapi élet minden egyes területére beszivárgott már a hulladékmentes élet gondolata.

Mik is azok a zero waste termékek és hogyan használjuk őket?

A hulladékmentes termékek esetében mindig kicsit az az érzés fog el, hogy visszatérünk az alapokhoz és a modern technika vívmányait elődeikre cseréljük. Kezdetben ilyen életmódba belefogni nem egyszerű feladat, főleg, ha az ember a környezetében nem talál ehhez partnereket, gondolok itt a beszerzési forrásokra, mert ugye, ha külföldről rendeljük meg a hulladék és pazarlás mentes termékünket, az annyira nem feltétlenül környezetbarát. Erre a problémára kezdtek el megoldást kínálni a hulladékmentes szaküzletek, ahol lelkiismeret furdalás nélkül beszerezhetünk mindent, amire egy háztartásban szükség lehet, sőt olyan alternatívákat kínál, amikre talán magunk sem gondoltunk még. A zero waste üzletek jellemzően csomagolásmentes termékeket kínálnak, lehetőséget biztosítanak a méreg drágán IKEA-ban vásárolt otthoni tészta tároló üvegünkbe kérni közvetlenül az árut, amivel meg is oldódik a megveszem, kinyitom, elszakad, nem tudom visszazárni problémát is. Azért ne feledjük el, hogy maga a koncepció ugyan egyszerű, de a termékek palettája igen széles, a környezetbarát megoldásoknak, pedig csak a képzelet szabhat határt. Lehetőségünk van ma már beszerezni ilyen üzletekből szappant, mosóport, ecetet, borotvát, szívószálakat, de akár iskolai, irodai kellékeket is.

 

Ha nem termel hulladékot akkor környezetbarát?

Igen, hangozhatna a kézenfekvő válasz, azonban ez a probléma ennél összetettebb választ kíván. A hulladékmentes életet nem biztos, hogy érdemes egyből nagyban kezdeni. A mértéktelen fogyasztás megakadályozása érdekében fontos szempont, hogy az adott áru honnan származik. Egy helyi termelőtől vásárolt élelmiszerek nyilván valóan kevésbé terhelik meg a környezetet, mint a más országból, már kontinensről érkező tömegtermelésben készült megfelelőjük. Lehetőség van apró változtatásokkal is támogatni a környezetet, például egy egyszerű kérdéssel eldönteni a vásárlás nem vásárlás problémáját. “Fogom használni?” Amennyiben minden vásárlás előtt alaposan mérlegeljük egy termék szerepét a mi életünkben, hamar kiderül, valóban hasznos terméket fogunk-e vásárolni, vagy csak felesleges hulladékot termelünk a környezet számára.

 

Mennyibe kerül a zero waste életmód?

Elsőnek érdemes feltételezni, hogy aki szimpatizál ezzel az életmóddal, de nem tudja, hogyan fogjon bele, az nem az összes szokását és termékét fogja egyből lecserélni, mind anyagi, mind kényelmi szempontokat figyelembe véve. A zero waste termékek árelőnye a hosszútávú használatban rejlik. Egy fém szívószál például jellemzően annyiba kerül, mint egy-két csomag hagyományos műanyag szívószál. Azonban a fém verziót évekig tudjuk használni, addig sem kell megvásárolni a műanyag megfelelőjét, valamint tökéletesen tisztíthatóak. A legtöbb kávézó, aki elvitelre is kínál szolgáltatást műanyag papírpohárban árulja a kávét, aminek azonban a legtöbb esetben sajnos műanyag a teteje. Szintén remek megoldás lehet a saját elviteles pohár, készüljön bármilyen anyagból (létezik üveg, környezetbarát, újrahasznosított műanyag megoldás is), amennyiben ki tudjuk vele váltani az eldobható poharakat már egy hatalmas lépést tettünk a környezet érdekében (sok vendéglátó egység kedvezményt biztosít a saját poharak esetében, hiszen az nekik is költségmegtakarítás). Amennyiben az irodába vagy az iskolába keresünk környezetbarát vagy hulladékmentes megoldást, megfelelő megoldást jelenthetnek a papírból vagy fából készült termékek. Szép számmal találunk a piacon újrahasznosított papírból készült termékeket (pl.: tollak, ceruzák), melyek megvásárlásával nem csak a környezetet támogatjuk, de új életet biztosíthatunk egy már nem használt terméknek is. Irodák számára könnyen beszerezhető, logóval ellátott környezetbarát irodaszerekre szakosodott céggel találkozhatunk.

 

Mentsük meg a világot divatból?

Mostanság nem csak a zero waste életmód, de maga a környezetbarát megközelítés is rendkívül “divatos” irányzattá vált, azonban az a kérdés, hogy ez a divathullám használ vagy inkább árt az eszmének. Mit profitálhat a világ abból, ha a fiatalabb generáció fennhangon hirdeti a környezetvédelem fontosságát, miközben a saját életükben ez az eszme csak a felszínen van jelen? Ez a kettősség visszaüthet-e a jövőben a környezet védelmének kárára?

Azt gondolom, hogy a környezetvédelem és a környezetbarát megoldások egy olyan probléma amelyről minden generációnak beszélnie kell, de főként a fiatalabbakat érinti, hiszen ők a jövő. Hiába csak a felszínen van sokszor jelen, de az egyes megmozdulások inspirálóan hathatnak a többiekre, mígnem az egész eszme a generációk életének szerves részévé válhat, így azt gondolom, egyelőre ezek a kettős megmozdulások mindenképpen korunk hasznára lehetnek. Azonban ne felejtsük el, hogy az eszméknek nem a radikalizálódás a lényege, nem szabad szélsőségekbe esni egyik tábornak sem, ugyanis ha a zero waste megmozdulás mögé tekintünk, mindenképpen az egyik legmeghatározóbb irányzatáról beszélhetünk.

Ne felejtsük a környezet fontos, a környezetvédelem és a környezet barát termékek olyan dolgok, amiket érdemes beépíteni a mindennapjainkba, amiben ma már remek lehetőségeket nyújtó vállalkozások vannak a segítségünkre és igaz a mondás, hogy a legkisebb változás is változás, azonban érdemes megragadni az eszme alapvető értékeit és aszerint belevágni a zöldebb életmódba, ahelyett, hogy rengeteg felesleges pénzt költenénk megannyi felesleges termékre, melyek végül ugyanúgy hulladékként végzik, mint a mértéktelen fogyasztás végtermékei, melyet éppen próbálunk elkerülni.